PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN TIPE TGT DENGAN APLIKASI QUZZIZ UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR DI SD MUHAMMADIYAH BLORA

Authors

  • Annamar Yani STKIP Muhammadiyah Blora
  • Kristina Gita Permatasari STAI Muhammadiyah Blora

Abstract

This study aims to increase the learning motivation of fourth grade students of SD Muhammadiyah Blora after applying the TGT type cooperative learning model with Quiziz Application in learning Mathematics. The process of collecting data on students' learning motivation was collected using a learning motivation questionnaire and data on students' reading ability was obtained through a reading test. Based on the analysis, in cycle I the average score of students' motivation was 30.83 (high enough category) and in cycle II it increased to 39.77 (high category), so there was an increase from cycle I to cycle II by 8.94. In cycle I, the average score of students' reading ability was 65.86 (high category) and in cycle II it increased to 72.13 (high category), so there was an increase in reading ability from cycle I to cycle II by 6.27. The implication of this study is that the application of the TGT type cooperative learning model with word card media in learning Indonesian can increase learning motivation and reading ability of grade II semester II students at SD Muhammadiyah Blora.

Keyword :TGT cooperative learning, motivation and reading ability

Author Biographies

Annamar Yani, STKIP Muhammadiyah Blora

Dosen

Kristina Gita Permatasari, STAI Muhammadiyah Blora

Dosen

References

Arikunto, Suharsimi. (1993). Manajemen Pengajaran Secara Manusiawi. Jakarta: PT. Rineka Cipta. Depdikbud, (1997). Materi Pokok Pembelajaran Terpadu D-II PGSD. Jakarta: Ditjen Dikti.

Depdiknas, (2003). Pendekatan Kontekstual (Contextual Teacing and Learning). Jakarta: Direktorat Pendidikan Dasar dan Direktorat Pendidikan Lanjut.

Hairuddin, dkk. (2008). Pembelajaran Bahasa Indonesia. Direktorat Jendral Pendidikan Tinggi Departeman Pendidikan Nasional.

Hamalik, Oeamar. 1986. Media Pendidikan. Bandung: Alumni.

Kemmis, Stephen & Taggrat, Robin Mc. (1998). The Action Research Planner. Victoria: Deakin University. Kotha, Made. (2003). Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Dengan Menggunakan Kartu Huruf

Dan Media Gambar Pada Anak Kelas I Sekolah Dasar Negeri Subuk, Kecamatan Busungbiu, Kabupaten Buleleng Tahun Ajaran 2003/2004.

Lie, A. (2004). Cooperative Learning: Mempraktikkan Cooperative Learning di Ruang Kelas. Jakarta: Grasindo.

Nasution, S. (1986). Didaktik Asas-Asas Mengajar. Bandung: Jemars.

Natawidjaja, Rochman dan Moein Moesa. (1991). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.

Nurkancana, wayan dan Sunartana. (1990). Evaluasi Hasil Belajar. Surabaya: Usaha Nasional.

Purwanto, M. dan Jeniah Alim. (1997). Metodologi Pengajaran Bahasa Indonesia diSekolah Dasar. Jakarta: PT. Roesda Jayaputra.

Sardiman. (2007). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada. Slavin, Robert. (2008). Cooperative Learning, Teori, Riset dan Praktik.Bandung: Nusa Media.

Suarnaya, ketut. (2003). Meningkatkan Kemampuan Membaca Dan Menulis Permulaan Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Melalui Penerapan Media Belajar Kartu Kata Pada Siswa Kelas II Semester I Sekolah Dasar NO 5 Sembiran Tahun Pelajaran 2003/2004.

Subana, M. Et. al. (2000). Strategi belajar Mengajar Bahasa Indonesia. Bandung: Pusaka Setia. Sudarma,I Komang dan Parmiti, Desak Putu. (2007). Media Pembelajaran. Singaraja: Undiksha.

Sudiantara, I Kadek. 2009. Penggunaan Media Kartu Suku Kata dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Kelas I Semester I SD Negeri 3 Menanga, Kecamatan Rendang, Kabupaten Karangasen. Skripsi (tidak diterbitkan). Jurusan PGSD, Universitas Pendidikan Ganesha Singaraja.

Sumantri, Iwan. (2008). Dua Model Pembelajaran yang Inovatif. http://iwansmtri.blogspot.com/2009/01/dua-model-pembelajaran-inovatif.html. diakses tanggal 25 Desember 2009.

Suryanti, Ni Nengah Tunjung. (2009). Penerapan Pembelajaran Kooperatif dengan Model TGT untuk Meningkatkan Motivasi dan Prestasi Belajar IPA pada Siswa Kelas V SD N 1 Kubu.Skripsi (tidak diterbitkan). Jurusan PGSD, Universitas Pendidikan Ganesha Singaraja.

Suyatno. (2009). Menjelajah Pembelajaran Inovatif. Sidoarjo: Masmedia Buana Pustaka. Tarigan, Hendry Guntur. (1986). Menyimak Sebagai Suatu Keterampilan. Bandung: Angkasa. Tarigan, Hendry Guntur. (1989). Membaca Sebagai Suatu Keterampilan. Bandung: Angkasa. Tegeh, I Made. (2008). Media Pembelajaran. Malang: Universitas Negeri Malang.

Trianto. (2007). Model-Model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Konstruktivistik. Jakarta: Prestasi Pustaka

Downloads

Published

2023-01-08

How to Cite

Yani, A., & Permatasari, K. G. (2023). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN TIPE TGT DENGAN APLIKASI QUZZIZ UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR DI SD MUHAMMADIYAH BLORA. PERMAI: Jurnal Pendidikan Dan Literasi Madrasah Ibtida’iyah, 1(2), 39–46. Retrieved from https://jurnal.staimuhblora.ac.id/index.php/permai/article/view/130

Issue

Section

Articles