PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN VIDEO ANIMASI TERHADAP HASIL BELAJAR BAHASA INDONESIA KELAS II SDN BANYUANYAR 1 SURAKARTA

Authors

  • M Mulyati SDN Banyuanyar 1 Surakarta

Abstract

This research is an experimental research with a one group pretest-posttest design with a quantitative approach. The data analysis technique used is descriptive statistics. The purpose of this study was to determine the effect of using animated video learning media on Indonesian language learning outcomes in Class II at SDN Banyuanyar 1 Surakarta, Central Java. Based on the results of the research conducted, there are results, namely the initial knowledge of 27 students before being given treatment using animated video learning media shows an average value of 65.97 (mean pretest) and student knowledge after being given treatment using animated video learning media shows an increase in average value -the average achieved was 76.84 (mean posttest). The difference between the mean pretest and mean posttest is 10.87. This shows that there is an effect of the use of animated video media on the learning outcomes of Indonesian in Class II SDN Banyuanyar 1 Surakarta.

Keywords: Animation video media, learning outcomes, Primary School

References

Ali, M. (2020). Pembelajaran Bahasa Indonesia Dan Sastra (Basastra) Di Sekolah Dasar. PERNIK : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 35–44. https://doi.org/10.31851/pernik.v3i2.4839

Andriani, R., & Rasto, R. (2019). Motivasi belajar sebagai determinan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 4(1), 80. https://doi.org/10.17509/jpm.v4i1.14958

Permatasari. (2022). Pemanfaatan Aplikasi Game Edukasi IPA (GEMPA) dalam Pembelajaran IPA Pada Mahasiswa Prodi PGMI. Jurnal Pendidikan Mipa, 12(2), 177–184. https://doi.org/10.37630/jpm.v12i2.570

Gumilar, E. B., & Permatasari, K. G. (2023). Penerapan Profil Pelajar Pancasila dalam Pembelajaran Kurikulum Merdeka Pada MI / SD. 8, 169–183. https://doi.org/10.32505/azkiya.v

Hasanah, N. (2022). Efektivitas Kompetensi Pedagogik Guru di SDN Tontowea Kecamatan Petasia Barat Kabupaten Morowali Utara. Linear : Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(1), 54–64. https://doi.org/10.53090/jlinear.v6i1.301

Hernawan, A. H., Permasih, & Dewi, L. (2012). Pengembangan Bahan Ajar Tematik. Direktorat UPI Bandung, 1489–1497.

Hidayah, N. (2015). Penanaman nilai-nilai karakter dalam pembelajaran bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 2, 190–204.

Lafendry, F. (2020). Kualifikasi dan kompetensi guru dalam dunia pendidikan. Jurnal Pendidikan Islam (2020), 3, 1–16.

M. I. Muslimin. (2017). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Video Animasi Terhadap Hasil Belajar Pendidikan Kewarganegaraan Kelas Ii Sd. Jurnal Prodi Teknologi Pendidikan, 6(1), 1–71.

Mansyur, U. (2018). PEMBELAJARAN INOVATIF BAHASA INDONESIA DI SEKOLAH DASAR Umar Mansyur Fakultas Sastra, Universitas Muslim Indonesia. Jurnal Fakultas Sastra, 6(1), 1–9.

Nurhasanah, S., & Sobandi, A. (2016). Minat Belajar Sebagai Determinan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 1(1), 128. https://doi.org/10.17509/jpm.v1i1.3264

Ponza, P. J. R., Jampel, I. N., & Sudarma, I. K. (2018). Pengembangan Media Video Animasi Pada Pembelajaran Siswa Kelas Iv Di Sekolah Dasar. Jurnal EDUTECH Universitas Pendidikan Ganesha, 6(1), 9–19.

Putri, Yuniasih, & Sakdiyah. (2020). Pengembangan E-Modul Berbasis Kvisoft Flipbook Maker Perjuangan Para Pahlawan di Kelas IV Sekolah Dasar. Seminar Nasional PGSD UNIKAMA, 4, 523–530.

Wardah, E. Y. (2019). Peranan Guru Pembimbing Khusus Lulusan Non-Pendidikan Luar Biasa (Plb) Terhadap Pelayanan Anak Berkebutuhan Khusus Di Sekolah Inklusi Kabupaten Lumajang. JPI (Jurnal Pendidikan Inklusi), 2(2), 93. https://doi.org/10.26740/inklusi.v2n2.p93-108

Widiyasanti, M., & Ayriza, Y. (2018). Pengembangan Media Video Animasi Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Dan Karakter Tanggung Jawab Siswa Kelas V. Jurnal Pendidikan Karakter, 9(1), 1–16. https://doi.org/10.21831/jpk.v8i1.21489

Downloads

Published

2023-09-13

How to Cite

Mulyati, M. (2023). PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN VIDEO ANIMASI TERHADAP HASIL BELAJAR BAHASA INDONESIA KELAS II SDN BANYUANYAR 1 SURAKARTA. PERMAI: Jurnal Pendidikan Dan Literasi Madrasah Ibtida’iyah, 2(1), 28–35. Retrieved from https://jurnal.staimuhblora.ac.id/index.php/permai/article/view/170

Issue

Section

Articles